Gezond gedrag als vaardigheid

Introductie


Veranderen, vernieuwen, bijna niets blijft meer wat het is. Het is steeds moeilijker om overzicht te houden, doelen en prioriteiten te stellen, te plannen en bij te sturen en een goede balans te vinden tussen werk en privé. We lijken de grip op ons werk en eigen leven kwijt te raken. Wetenschappers noemen een dergelijke omgeving een VUCA- wereld: een nieuwe snelle tijd vol Volatility(vluchtigheid), Uncertainty (onzekerheid), Complexity (complexiteit) en Ambiguity (meerduidigheid). 

Misschien verandert onze omgeving zelfs blijvend, is er sprake van een overgang van een ‘vaste’ naar een vloeibare samenleving. Een nieuwe situatie waarin de ene vaste structuur niet meer wordt vervangen door een andere nieuwe vastigheid, maar waarin bestaande structuren lijken te smelten, vloeibaar te worden en waarin tijd en plaats hun betekenis verliezen. Verandering de enige constante en onzekerheid de enige zekerheid te worden. 

Om hierop in te spelen heeft Pim Mulier voor organisaties (WOS-leden) en individuele medewerkers het Gezonder Leren Werken & Leven-programma met een praktische aanpak en instrumentarium ontwikkeld.

 

Hoofdoel van het programma: blijvende gedragsverandering door gezonder te leren werken en leven 

Het duurzaam veranderen en ontwikkelen van gezond gedrag kan alleen door te leren door aanpassing. Een vorm van leren dat zich niet beperkt tot het overdragen van kennis en informatie, maar dat bestaat uit een blijvende innerlijke verandering in overtuigingen, ideeën en houding. Het stelt hoge eisen aan de persoon, om zich volledig met hoofd, hart en hand over te geven. Om zich blijvend aan te passen aan de veranderende omstandigheden in zijn of haar omgeving.

 

Praktische informatie - planning en organisatie

Werkproces voor individuele gedragsverandering (in stepped prevention)

In het programma is het belangrijk om niet te denken in losse eenheden, maar in logisch verbonden eenheden, in een stepped prevention ketenaanpak, die bestaat uit de volgende vier stappen: bewustwording (A) – diepe individuele interesse om te veranderen (B) – het opleiden en trainen van nieuwe vaardigheden en het maken van een persoonlijk plan van aanpak voor verandering (C) en het individueel begeleiden van het ontwikkelen van nieuw gezond gedrag (D).

 

  1. Bewustwording – het overdragen van kennis en informatie over Gezonder Leren Werken en Leven, over het brein, hersensystemen & gedrag, blijvende leef- en werkstijlinvloeden, blijvende gedragsverandering en leerstrategieën.
  2. Diepe interesse in het blijvend veranderen van ongezond gedrag, door het verzamelen van persoonlijke data en het doen van onderzoek naar gezondheid en leef- en werkstijlgedrag.
  3. Het trainen van (nieuwe) gezondheidsvaardigheden (capaciteit) tijdens een 6H Gezond gedrag Training en het maken van een persoonlijk plan van aanpak (voor verandering) voor het ontwikkelen van nieuw gezond gedrag.
  4. Extra optie Het individueel begeleiden van het geven van uitvoering aan het plan van aanpak voor verandering door het ontwikkelen van nieuw gezond gedrag.

Planning en organisatie

Oktober 2022 tot en met maart 2023: 

  • Organiseren fysieke workshops en/of online webinars (Heerenveen, Utrecht, Papendal 2x): oktober 2022 (A)
  • Verzamelen leefstijldata en inplannen individuele gezondheidsonderzoeken (Heerenveen, Utrecht, Papendal en in overleg): eind september – oktober - november 2022 (B)
  • 6H Gezond gedrag Training (op Papendal): tweede helft november - eerste helft december 2022 (C1)
  • Terugkomactiviteit - delen van persoonlijke leerervaringen en plannen van aanpak op organisatieniveau - maart 2023 (C2)
  • Extra optie: Individueel begeleiden van het door de deelnemer zelf ontwikkelen van nieuw gezond gedrag: december 2022 – februari 2023 (D)

 

Subsidie

Dit project wordt mede mogelijkheid gemaakt door een subsidie van het Arbeidsmarktfonds.